NAPRAWA SILNIKÓW HDI
Wszystko o silniku 2.0HDI
Pierwszym autem które zjechało z taśmy z tym silnikiem był Peugeot 406. Konstrukcja silnika która zapewniała przyzwoite osiągi była trwała i ekonomiczna musiała osiągnąć sukces. Nic dziwnego że montowany był nie tylko w autach marki Citroen i Peugeot. Na początku 8-zaworowy silnik generował 109KM współpracując z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Następnie w 1999r wprowadzono silnik o mocy 90KM ze stała geometrią. Silnik z całą pewnościa zasłużył na bardzo dobrą opinię pomimo wad które w nim występowały. W wersjach do roku 2004 występował problem z kołem pasowy wału napędowego które w niektórych przypadkach potrafiły zużyć się już po przejechaniu 50-60tyś/km. Zdażały się awarie turbin szczegulnie modeli ze zmienną geometrią oraz pomp wysokiego ciśnienia.
W 2000 r został wprowadzony do gamy silników 2.0 HDI 16V 109 KM montowany był tylko do vanów.
W 2003 r PSA wprowadziło silnik 2.0HDI 16V który osiągał moc 136KM
W 2006r 2.0HDI 16V 120KM tylko dla vanów i samochodów dostawczych
W 2008-09r wprowadzono silniki 140KM 150KM oraz 163KM system wtryskowy comoon rail z ciśnieniem 2000 barów
Nowej generacji silniki są ciche, mocne i oszczędne ale posiadają mocno rozbudowaną elektronikę oraz wiele systemów. Czasami występuje w nich więcej awari niż w starym 2.0 HDI 8V. Najczęstrzym problemem są uszkodzenia recyrkulatora spalin, zaworu EGR, układu wtryskowego, sprzęgła dwumasowego, turbosprężarki,
Z naszego doświadczenia wynika, że w/w usterki występują najczęściej po przebiegu około 180tys/km ale nie są one uciążliwe. Większość usterek jest typowych dla współczesnych aut z silnikami diesla. Problemem może być jedynie koło pasowe wału, które dość często zostaje uszkodzone i musi zostać wymienione. Ogólnie można ocenić silnik 2.0HDI 16V jako udaną kontrukcję która na tle konkurencji wypada całkiem dobrze.
Objawy usterek
Koło Pasowe - Zużyte lub uszkodzone koło powoduje zwiększenie poziomu drgań, głośną pracę paska i przyśpieszone zużycie wszystkich komponentów danego układu. Mogą również doprowadzić do uszkodzenia jednokierunkowego sprzęgiełka alternatora, a w konsekwencji też samego alternatora.
Zawór EGR - Układ recyrkulacji spalin, w którym zawór szwankuje pracują na ogół poprawnie, jedynym widocznym, niepokojącym objawem jest dymienie z rury wydechowej, szczególnie podczas intensywnego przyspieszania.
Przepływomierz - Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy. - W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia domyślne i silnik pracuje w miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine". - Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i wyższe zużycie paliwa
Turbosprężarka - Pierwszym objawem, najbardziej wyczuwalnym, jest brak mocy. Nadmiar czarnych spalin, jakie wydostają się z naszego układu wydechowego. Głośna praca turbiny, gwizdy itp.
Układ wtryskowy - W większości przypadków są to wyjątkowo złe osiągi silnika - lampka ostrzegawcza świec żarowych miga. Silnik gaśnie, nie można uruchomić silnika, nierówna praca silnika, nierówny bieg jałowy.